In 2022 wordt de 10e editie van de
Poëzieweek gevierd in Vlaanderen
en Nederland. RAMSEY NASR, een
publiekslieveling
in Vlaanderen en
Nederland, schrijft voor die gelegenheid
10 gedichten. Het thema van de
lustrumeditie is ‘natuur’ en heeft als
motto deze woorden van Nasr: ‘bloesemingen
en overvloed’. De Poëzieweek
2022 start op Gedichtendag,
donderdag 27 januari, en loopt tot en met
woensdag 2 februari.
Info: www.poezieweek.com.
RAMSEY NASR (1974) is dichter,
schrijver, acteur en regisseur. In 2000
debuteerde hij als dichter met de bundel
27 Gedichten & Geen lied. Zijn tweede
dichtbundel, Onhandig bloesemend
(2004), werd bekroond met de Hugues
C. Pernath-Prijs. In 2005 werd Nasr
benoemd tot stadsdichter van Antwerpen.
De stadsgedichten werden in 2006
gebundeld onder de titel Onze-lieve-vrouwe-
zeppelin. Een grote verzamelbundel
van zijn poëzie verscheen in
2009: Tussen lelie en waterstofbom.
Op 28 januari 2009 (Gedichtendag)
werd Ramsey voor een periode van vier
jaar benoemd tot Dichter des Vaderlands.
In het najaar van 2011 verscheen
Mijn nieuwe vaderland, een bloemlezing
uit zijn vaderlandse gedichten tot
dan toe, aangevuld
met opiniestukken.
Voor deze bundel ontving hij op in 2012
de E. du Perronprijs 2011.
Op Gedichtendag 2013 verscheen
ter gelegenheid van zijn afzwaaien als
Dichter des Vaderlands bij De Bezige
Bij de 300 pagina’s tellende dichtbundel
Mi have een droom, een verzameling van
alle vaderlandse gedichten en opiniestukken.
In april van dat jaar werd aan
Nasr de Gouden Ganzenveer 2013 toegekend.
De jury roemde hem om zijn
taalkundige veelzijdigheid.
In april 2021 verscheen bij
De Bezige Bij De fundamenten.
Het vormt de weerslag van een jaar
corona en vooral een radicale oproep
tot verandering. Na twee maanden
was het boek al aan de 10e druk toe,
begin juni zijn al 60.000 exemplaren
verkocht. Op 4 november volgt dan
nog de nieuwe bundel Nasr Compacter,
ook uitgegeven
bij De Bezige Bij.
‘Een pamflet als een klaroenstoot.
Nasr gaat vol op het orgel van literaire
stijlfiguren,
en wat een feest is dat!
[…] Zijn sirene verdient het gehoord
te worden, dubbel en dwars.’
—NRC Handelsblad over De fundamenten